Premiärbloggande

21.05.2015 11:08

Jag har länge velat prova på att blogga så idag blir det premiär för mig. Tanken är att det ska handla om mitt skrivande och annat arbete som har med text och böcker att göra samt sådant som ger mig inspiration. Kanske kommer jag även att recensera en och annan bok.

Idag har jag börjat dagen med ett besök hos min Feldenkraispedagog, vilket alltid ger en extra bra start på dagen. Kroppen känns balanserad och jag har en helt annan medveten position när jag sitter och arbetar sedan eller egentligen med allt jag gör. Alla, särskilt de med stillasittande arbeten, borde någon gång gå till en Feldenkraispedagog. Det har iallafall gett mig riktiga AHA-upplevelser och en helt annan kroppsrörelsemedvetenhet och minskade spänningar.

Nu ska jag snart börja läsa sista delen av det manus som jag lektörsläser åt ett förlag. Det är ett väldigt välskrivet och bra manus så det är ett lätt och roligt arbete. Sedan tänkte jag sitta ett tag med artikeln om Johan som vandrade från Malaga hem till Sverige. Den behöver filas på inför utskick till en tidskift. Min vuxenroman har fått ligga orörd i två veckor nu. Känner att jag vill ta tag i den snart. Det har gått lite trögt att skriva den och det har varit svårt att hitta riktning, samtidigt har det känts väldigt angeläget. Annars är det mycket kring nya boken om Anna Tizianna som kommer ut efter sommaren. Det har korrekturlästs till höger och vänster av mig själv samt av några mycket duktiga korrekturläsare. Förlaget bad om den senaste versionen att skicka till barnbokskatalogen och jag tittade igenom ytterligare en gång innan den lämnades in. Trots det upptäckte jag några förargliga småfel, men men den ska ju inte tryckas riktigt än så det finns tid att rätta till. Det är bara så retligt när det saknas en bokstav eller punkt (eller värre saker såklart) när man jobbat så hårt med boken. Jag var jättenervös att upptäcka sådant förra gången när jag för första gången läste manuset i färdig bokform. Jag upptäckte några missar, men det var inte så farligt som jag befarat och jag hoppas att det var mest jag som noterade:)./Emma