Nu susar min tredje bok iväg för tryck!

18.07.2015 20:11

Av någon lustig anledning har alla mina, snart tre böcker, skickats iväg för tryck vid nästan exakt samma tidpunkt mitt i sommaren. Minns att med första boken, Maja i parken ringde förläggaren på min fyrtioårsdag mitt i firandet och ville checka av det allra sista innan han skulle skicka iväg för tryck, precis då den dagen. Imorse fick jag mail från min nuvarande förläggare Ulrika med innehållet: "Då kör vi:)".

Det är stort. Jag känner både lättnad och en viss oro, precis som jag gjort de tidigare gångerna. Lättnad över att släppa ifrån något som jag jobbat med under väldigt lång tid och särskilt intensivt de senaste veckorna. Något som hängt över en hela tiden, ibland både dag och natt. Men också lite separationsångest. Nu ligger det utanför min makt att påverka. Det går inte att ändra något mer nu, det blir som det blir och det är bara att hoppas att allt slit och alla miljontals koller på allt hit och dit inte har snurrats till totalt och att boken blir lika fin som de tidigare två. Det är den värd. Jag är redan kär i den.

 Jag har fött fyra barn och jag har fått tre böcker utgivna. Det finns en viss likhet mellan barnafödande och att skapa böcker. Man känner ömhet, slit, jobb, kärlek och vill beskydda sin bok precis som sitt barn. När man släpper iväg dem då de börjar bli stora och redo, hoppas man att det ska gå bra för dem här i livet.

Håll utkik efter Anna Tizianna-På viktigt uppdrag i New York!

/Emma