Dags att prova vingarna

26.08.2015 13:04

Nu när boken flugit ut ur sin skyddade vrå (min dator) är det dags för den att prova sina vingar. Precis som vilken annan unge som helst som lämnar boet behöver den lite hjälp. Hjälpen består främst i att få boken att synas, att folk ska känna till att den finns så den får en chans att läsas så som den är ämnad till. Och det är lättare sagt än gjort, ungefär 10 000 böcker ges ut per år i Sverige idag, drygt 2000 av dessa är barnböcker. Barnböcker får överlag väldigt liten uppmärksamhet i media, endast ett fåtal recenseras på någon av de stora tidningarnas boksidor. Så all hjälp den kan få att försöka synas lite är nödvändig för att överhuvudtaget få en chans att nå ut utanför boets väggar. För vissa går det lättare (om boken kommer från en redan etablerad författare eller en känd person eller behandlar ett högaktuellt ämne)och för andra går det mycket trögt att genom den täta djungeln av böcker nå en liten glimma solljus att synas i.

Som författare kan man grovt dela in jobbet i tre delar, skrivdelen - en lång, ibland utdragen process som kan ta månader, till och
med år. Den intensiva redigeringsdelen som även innefattar förlags och Illustratörsamarbete och sist men inte minst marknadsföringsdelen. Det är i tredje delen jag befinner mig i just nu med Anna Tizianna-På viktigt uppdrag i New York. (Samtidigt befinner jag mig i andra
delar med andra projekt, så det är ett pendlande mellan de olika delarna hela tiden).

Alla delar har sina olika svårigheter och glädjeämnen. Skrivdelen kan emellanåt kännas tung
och ensam. Ibland fastnar du och känner kanske att du inte kommer vidare - det
blir inte tillräckligt bra eller stämmer inte alls överens med det du vill. Men, rätt som det
är hamnar du i ett flyt och plötsligt blev det lätt och bubblande kul att
skriva.

Redigeringsdelen är ett pilligt, noggrant, slitsamt arbete, ögonen går i kors efter att den tusende gången ha kollat
att allt stämmer, att bilderna är placerade på rätt plats i förhållande till textinnehållet, att allt är rättstavat (stavades Spiderman-bil med stor eller liten bokstav, med eller utan bindestreck?), att baksidetexten är perfekt osv. Men, att tillsammans med de du samarbetar med sträva åt samma håll, mot att boken ska bli så fin som bara är möjligt och sedan se att resultatet blir bra, är en riktigt härlig känsla.

Marknadsföringsdelen är nog den svåraste delen, framförallt för okända författare som jag.
Och om du, precis som jag, dessutom är en sådan som snarare onjuter än njuter av att synas är
det en ännu större utmaning. För synas måste du göra. Det är du som måste hjälpa boken
genom att tala om hur bra den är och varför den bör läsas. Det kan kännas mycket svårt,
även om ju DU vet att den är bra. Men, när du ser att det gett resultat, att boken
uppmärksammas och till och med får fina recensioner, ja då kan du pusta ut lite
grand och känna dig nöjd- din fina lilla älskling är nu redo för en flygtur alldeles själv ut i
vida världen./Emma